Staying with Aussies when there's fire + Melbourne

12 februari 2014 - Melbourne, Australië

Na de nacht naast een snelweg te hebben doorgebracht en weer overhit wakker te worden, zijn we terug vertrokken naar Torquay. Daar was een motorshow bezig. Moet zeggen dat er echt veel sjieke bakken bijstonden. Hier is het toch allemaal wat groter, breder en zwaarder. Vervolgens zijn we naar de outlet winkels gegaan, met het gedacht om een koopje te doen, maar dat viel ferm tegen. Alles was nog heel duur. We zijn dan nog naar een winkelcentrum gegaan voor Thomas zijn haar, maar alles was volzet. Dus had ik nog wat tijd om te shoppen daar :-). Vroeger was dat toch leuker, toen ik niet zo hard op de prijzen moest letten. Nog wat Belgische chocolade gekocht voor de gastheren en vertrokken richting Sunbury (een 30km van Melbourne) Toen we aan het rijden waren kreeg ik een mail van Bec en Shane (Australisch koppel) dat het aan het branden was bij hun in de buurt. Wanneer we bij hun thuis aankwamen zagen we de rook op de heuvel. Ik denk minder dan 5 km van hun huis. De eerste tijd was dus vooral kijken naar het nieuws en naar buiten. De wind ging gelukkig de andere kant op, maar het bleef branden. De bbq kon al niet doorgaan, doordat het 'total fire ban' was (nergens in de buurt mocht dus iets van vuur gemaakt worden buiten). Maar we hebben wel lekkere spaghetti gekregen, gemaakt door hun huisgenoot Zac. De hele avond was het eigenlijk spannend afwachten of we geëvacueerd moesten worden. Veel mensen hadden hun huis en hun weilanden al verloren, en als de wind ging draaien kon het vuur ook onze richting uitkomen. En wat doe je dan als je wacht? Een pintje drinken en Uno spelen. Tegen middernacht was de rode gloed aan de horizon geminderd en gingen we toch gerust gaan slapen. Zalig nog zo eens in een normaal bed, waar Thomas zijn benen kan strekken, en rustig kunnen douchen.

De volgende ochtend waren Bec, Shane en Zac niet gaan werken. Bij een crisis als deze kunnen ze wel vrij krijgen. Ze hebben ons toen the hanging rock laten zien. Een mooi stukje natuur dat nog niet zo toeristisch is, maar de moeite om te bezoeken. Onderweg ernaar toe reden we langst de gebrande gebieden. De branden waren onder controle. Wat een schade. Nooit gezien, kilometers zwart. Weilanden die opgebrand waren, waar nog dieren rondjes op liepen te draaien. Schuren en huizen afgebrand. Moet echt vreselijk zijn. Er waren veel boeren die betrokken waren, die gewoon hun weien hebben opengezet met de hoop dat de dieren zelf kunnen vluchten. Mensen die vertelden dat ze hun paarden hebben moeten achterlaten omdat ze niet op de aanhangwagen wilden. Pff echt erg. Deze mensen krijgen blijkbaar niet eens iets vergoed van de staat, omdat de staat Victoria bekend staat om hun branden. Enkel een goede verzekering afsluiten helpt. Na wat geklauter op hanging rock zijn we terug naar het huis gegaan. Daar kregen we lunch voorgeschoteld. De branden waren weer opgeflakkerd. We hebben de namiddag bij hun doorgebracht met het spelen van Wii en Buzz. De branden waren tegen de avond nog niet onder controle, maar iets verder weg. Dus dan maar een wijntje drinken en Monopolie spelen. Echt goed gelachen. We kregen ook allerlei zelfgemaakte sterke dranken voorgeschoteld. Het was daar bijna een alcoholwinkel. We mochten er nog een nacht blijven gezien ze vandaag ook niet gingen werken.

Dinsdagochtend was er toch wat meer paniek. De wind was gedraaid en heel het dorpje zat onder de rook. De kans was groot dat de brand nu deze kant op zou komen. Je hoorden al overal mensen hun gras afmaaien om de vlammen klein te houden, moest het hun richting uitkomen. Wij moesten door met onze trip, want als het aan hun lag zaten we er 1 maart nog. Zo vriendelijke en lieve mensen. We mochten hun niets geven voor al hun eten en ons onderdak, dus maar beloofd dat als ze ooit naar België zouden komen, ze altijd bij ons terecht kunnen. We zijn naar het centrum van Melbourne gegaan. We hadden de auto bij de zoo gezet om dan via de metro naar de stad te gaan. In de stad kan je ofwel 1 of 2 uur staan ofwel betaalt ge u een ongeluk voor de hele dag. Dus dan maar op deze manier. We zijn eerst naar de Queen Victoria Market gewandeld. Net zoals in Adelaide, overdekte markt met eten, kleren en souvenirs, maar dan groter. Jammer dat ze al sloot om 2u. We zijn verder gewandeld naar het informatiecentrum voor een goedkope plaats om te overnachten en mooie dingen om te zien in de stad. We hadden een oud vrouwtje aan de haak geslagen en het duurde precies een eeuwigheid eer zij alles uitgelegd en gevonden had. Maar wel heel vriendelijk. Tegen dat we daar buiten waren, moesten we al weer terug naar de auto, want we konden er maar 5u parkeren. We zijn naar een camping in de buurt gereden waar we de auto eens uitgekuist hebben. Man man dat ding zag vuil :-).

Vandaag hebben we Melbourne ontdekt. Via de camping wisten we een parking waar we de hele dag konden parkeren voor 15 dollar. Vanuit daar konden we de gratis 'city circle tram' nemen. Zo hebben we heel de stad gezien, parken, kerken, winkels. Heel de dag rondgewandeld in de stad. Melbourne is echt wel een mooie stad en goed ingericht zodat alles goed te vinden is, zelfs voor toeristen. Dat konden we in Bangkok niet zeggen. Vanavond nog een nachtje in Melbourne op de camping en dan richt Phillip Island. Als we er geraken met de branden overal. Op hoop van zegen...