Pinguins op Phillip Island en Wombats in Wilsons Prom

15 februari 2014 - Wilsons Promontory, Australië

De weg naar Phillip Island verliep vlot. Tegen de middag arriveerde we in het informatiecentrum voor wat meer uitleg. Eerst zijn we naar churchill island, wat het oude boeren buiten moest voorstellen. Het zag er gezellig uit maar overal vroegen zo zoveel inkom dat we niet zoveel hebben bezocht. Na wat in de gezellige stadjes te hebben rondgereden en een chocoladefabriek te hebben bezocht, vonden we een camping in ventnor. Iets wat oudere camping, maar doenbaar. Omdat we eigenlijk op het eiland waren voor de pinguinparade hebben we eerst een paar uurtjes relaxt op de camping en zijn we vervolgens de rest van het eiland gaan bezoeken. Aan het westerse deel van het eiland lag 'the Nobbes'. Een soort pinguinresort. Ze hadden hier nesten gemaakt zodat de pinguïns hier kunnen nesten. We hebben er zelfs een aantal gespot. Maar stinken. Er ging echt zo een geur dat je soms in het kippenhok tegenkomt. Tegen 20u was het bij het pinguïncentrum te doen. Er kwam een pinguïnparade, het moment dat pinguïns uit het water komen bij zonsondergang om naar hun nest te gaan. Er was een tribune gemaakt of je kon ervoor op het strand gaan zitten. Er mochten jammer genoeg geen foto's gemaakt worden omdat de pinguïns super gevoelig zijn voor dat licht. Maar zo schattig, de pinguïns zijn 30cm groot en wegen een kilo. Daarbij zijn ze een van de kleinste ter wereld. Ze doken echt uit het niets op en wiggelde zicht de duinen op. Op weg terug naar het centrum liep je over een brug waar je de pinguïns onder je zag nesten.

Vrijdag, valentijn, wakker geworden met een lief kaartje. Het mag gezegd worden, ik heb een lief vriendje :-). We zijn nog snel langst het race circuit van Phillip Island gegaan en dan was het door naar Wilsons Prom. Iets na de middag arriveerde we. In 1 woord Whoaw. Echt een prachtig natuurpark. Eén weg en de rest bos, groen, bergen, zee, strand, dieren. Nadat we de camping hadden betaalt, zijn we naar mount Oberon Summit. Een berg van 558m hoog die we omhoog beklommen. Ik moet eerlijk toegeven dat we eerst een stuk hebben gereden, maar de laatste 4km hebben we te voet gedaan. Ik zag lichtjes op een bepaald moment. Na weken in de auto zitten was dit echt vermoeiend. Telkens als ik dacht dat we er waren, kwamen er nog trappen bij, of rotsen of nog een stuk bergop. Maar eenmaal boven was het prachtig. Je had een uitzicht over heel het park, onbeschrijfelijk. Maar dan 4 km bergaf. Deze keer vond Thomas het vermoeiender als mij. Ik kon in ieder geval terug lachen :-D. Voldaan terug naar de camping gereden en daar nog even aan het strand gelegen. Enkel jammer van de datsen. Hier zijn ze veel groter als thuis en doen ook pijn als ze steken. In de avond gingen we romantisch pasta met zalm eten. Enkel was de zalm niet meer goed, dus zat ik daar met een beetje Philadelphia-kaas en veel te veel pasta. Oplossing: een beetje pasta met een blik groeten en steak, en een beetje pasta met kaassaus. Hadden we toch een tweegangenmenu op Valentijn, met een fles wijn was het goed te doen. Als afsluiter nog een avondwandeling door de bossen en op het strand gaan maken op zoek naar wildlife, maar buiten een wombat (groot schattig buideldier) vonden we niet veel.

Vandaag  zijn we eerst langst de stranden (squaky beach, Picnic beach en Wiskey Bay) van het park gegaan. Alle andere wandelingen doorheen het park waren te lang om nog te doen. We hebben nog maar 10 dagen om in Brisbane te geraken en we willen nog zoveel zien. De tijdsdruk begint te komen. Na wat foto's zijn we dus kilometers gaan rijden. Een korte stop gemaakt in in Lakes Entrance. Heel mooi strand met prachtige uitzichten. We hebben vandaag gereden tot Eden, met de kangoeroes aan de zijkant, dus nog een kleine 500km van Sydney. We wilde eerst in het bos kamperen. Maar na onze zelfgemaakte hamburgers te hebben gegeten met het nodige geklop, hadden we genoeg van de datsen. Echt ellendige beesten. Nu staan we vlak aan zee, dus aan een prachtig uitzicht geen gebrek.