New York City!

3 mei 2014 - New York City, Verenigde Staten

Onze laatste dagen... New York City... Whaaaw. Zo een leuke stad. Zaterdag zijn we eerst de auto gaan binnen doen en zijn we verder de stad in gegaan. Maar goed dat we geen auto meer hadden, zelfs op een zaterdagochtend was het ontzettend druk. De straten waren nog erger als thuis in de straat en de taxi's zigzaggen hun weg door het verkeer. Daarbij hebt ge nog dat iedereen op iedereen claxonneert. Als je een seconde nadat het groen is niet vertrokken bent of je moet wachten op voetgangers die oversteken, zitten ze te toeteren. Echt een gekkenhuis. We zijn begonnen in central park. Een mooi groot park, met veel volk, lopend, wandelend en fietsend. Zalig om rond te lopen. Er was zoveel te zien, meren, kasteel, bankjes met teksten, standbeelden, paard en kar, hotdogkarren, enz. Je kon er echt uren rondlopen. Vanuit daar zijn we naar Rockefeller centre geweest. Een gigantisch gebouw, waar ieder jaar de grote kerstboom wordt gezet. Deze keer stond er nog een schaatsbaan, heel grappig om te zien. Heel mooi gebouw. Vanuit daar zijn we weer verder gaan wandelen door de stad. Winkels en eetplaatsen genoeg. In elke straat staat er wel een sjiek gebouw, modern of heel oud. We kwamen uit op TimeSquare waar de 'bal' valt bij nieuwjaar. Over heel de straat staan gigantische verlichte reclameborden, veel restaurants, shows en winkels. En natuurlijk een hard rock cafe. Nooit gezien, zoveel volk in de rockshop en in het restaurant. We besloten er iets te gaan drinken, want de rij om te eten was veel te lang. En het was fris, dus we hadden wel zin in een koffietje. Toen we terug buiten kwamen, was het aan het regenen. We hebben nog wat rondgewandeld, maar door de regen gingen we maar op zoek naar eten. Heel de timesquare was volboekt op zaterdagavond, enkel bij Applebee's konden we snel terecht. We hebben wel lang moeten wachten op eten, maar het smaakte. Na nog wat te hebben rondgewandeld zijn we terug naar het hotel gegaan. We hadden een gemakkelijke verbinding met de metro, gelukkig.

Zondag zijn we begonnen in Chinatown, we hadden een ticket gekocht voor de hop on, hop of bus, maar die begon pas maandag en we wilden al wat dingen gezien hebben, waar we normaal lang rondlopen. Chinatown zag er over het algemeen uit zoals als de anderen, enkel hier stonden veel gasten rond te zwerven die je aanspraken om horloges en handtassen te kopen. Blijkbaar kan je er een namaak Gucci kopen voor 40dollar, maar we moesten er niet veel van weten. We zijn vervolgens naar de Sky Line gegaan. Een vroeger treinspoor dat ze hebben omgebouwd tot een groot wandelpad. Echt sjieke dingens. Heel romantisch om over te wandelen. We zijn terug richting TimeSquare gewandeld, en dat is het enige wat we die dag nog hebben gedaan denk ik. New York is echt een stad waar je kan blijven rondlopen.

Maandag begon onze hop on hop off tour. We hebben de bus genomen naar Lady Liberty. Daar was het lang aanschuiven om op de boot te geraken. Eerst moesten we nog door security, een beetje zoals op de luchthaven. Daardoor duurde het ook allemaal zo lang. Maar eenmaal daar door konden we redelijk vlucht op de boot. Het beeld is echt wel sjiek om te zien. Echt het symbool van New York. We kregen er een soort van telefoon waardoor we de informatie kregen over het beeld. We wilden graag in het beeld gaan, naar de kroon, maar dat was jammer genoeg al volgeboekt tot juni. Het was wel heel interessant om te leren hoe het beeld tot stand is gekomen en waarvoor het juist staat. Op het eiland had je ook een prachtig uitzicht van de skyline van New York. Echt sjiek om te zien. Het was al in de namiddag toen we de boot terug naar New York namen. We besloten nog naar de Rockefeller te gaan om te genieten van het uitzicht, nu het nog mooi weer was. De rest van de dagen zag er maar triest uit. Vanuit de top had je een adembenemend uitzicht over Central park aan de ene kant, en alle skyscrapers aan de andere kant. Het was er echt genieten. We zijn nog snel wat gaan eten en dan was het alweer tijd voor de nighttour. Het was koud geworden, maar we zaten goed ingepakt. Jammer dat we niet veel foto's konden trekken. We hebben een goede camera, maar eenmaal donker krijgt het moeilijkheden om een scherpe foto te trekken vanuit een rijdende bus. We reden door de stad naar de Brooklyn Bridge waar je dan een super uitzicht had van New York. We zijn nog wat gaan rondrijden in Brooklyn zelf, maar dat was niet zo speciaal. Daarna was het terug de brug op en weer genieten van het uitzicht. Echt een super dag.

Dinsdag was het koud, maar dan ook echt koud. Ik had mijn gewone jas aan en thomas zijn skijas, die hij eerder had gekocht. Alle twee een muts op en weer de bus in. We zijn die dag de uptown tour gaan doen. Dit was het noordelijke gedeelte van New York. Naast de gewone informatie kregen we ook te horen welke sterren er woonden in de appartementen die uitzicht hadden op central park. Heel veel geld voor een appartement in ieder geval. Licht bevroren kwamen we bij de bus aan die naar het Yankee stadium reed. Toen we eraan kwamen was het precies nog kouder en waren we blij dat we even naar binnen konden. Normaal kon je om het half uur de volgende bus nemen, maar op deze route reden er niet veel bussen. De bus bleef een kwartier staan, dus moeten we ons haasten om alles gezien te hebben. Vervolgens was het weer de bus op naar het punt waar we weer de uptown bus konden nemen om onze tour verder af te maken. Het duurde verschrikkelijk lang eer de bus er was. We zijn tussentijds gaan opwarmen in een kerk omdat de wind alles zo vreselijk koud maakte. Toen we op deze bus zaten, stopte die vlak bij een Red Lobster restaurant. Ik had dat restaurant al zo dikwijls in films gehoord dat ik er ook wel eens wilde gaan eten. En het was inderdaad heel lekker. En niet overdreven duur. We konden 3soorten gerechten nemen voor 15dollar. Enkel de kreeft in kaas en hespsaus was niet lekker. Ik had het ergens moeten weten, maar ik wilde ook eens kreeft eten. Toen we buitenkwamen was het keihard aan het regenen. We zijn nog even een partywinkel binnengegaan. Daar kun je nu echt alles kopen voor een feest. Je vindt er alles in verschillende kleuren en thema's. Het was al wat geminderd met regenen, dus weer de bus op naar het museum of new York. Hier was de geschiedenis van NY te vinden. Wel heel interessant. Daarna weer verder naar het centrum. We zijn nog even een Ferrari winkel binnengegaan, maar ik denk niet dat we echt zo welkom waren met onze gele plastieken regenjas. Het regende nog maar een beetje en hadden dan nog wat rond de stad gelopen, tot we echt doorweekt waren en we de metro weer naar het hotel hebben genomen.

Woensdag was de ergste dag. Toen we opstonden was het keihard aan het regenen. We hebben ons op het gemakje klaargemaakt, met de hoop dat het wel zou stoppen of minderen. Echter geen geluk. Het was de laatste volle dag, dus we wilden toch nog wat zien. We hebben de metro genomen naar ground zero, waar de twin towers stonden. Ook hier moesten we weer door een heel beveiliging voor we de plek bereikte. Het was nog altijd pijpenstelen aan het regenen. Gelukkig was er nu weinig volk. Op de plek waar de gebouwen staat hebben ze fonteinen gemaakt. Op de afbakening staat de namen van al de mensen die overleden zijn tijdens de aanval. We waren ondertussen al helemaal doorweekt dat we besloten om terug naar het hotel te gaan. We hadden nog een hele taak om al onze spullen in de valiezen te krijgen.

Donderdag onze aller aller laatste dag. Onze valiezen konden we gelukkig in het hotel laten en gezien we pas in de avond ons vliegtuig hadden konden we toch nog even naar de stad. Eerst zijn we naar het Washington monument geweest. We hadden ons goed ingepakt, gezien de voorbije dagen, maar het was pokkewarm en benauwd die dag. Hadden we dat eerder geweten... We waren wat snacks in de lokale 7/11 gaan halen en hebben leuk geluncht in het park. Ik wilde de bull of wallstreet ook nog zien, maar er zat echt ontzettend veel volk rond de stier. Het was onmogelijk om alleen op de foto te staan met de stier. Chinezen duwden en trokken langst alle kanten. Achja.. We zijn erna ook nog wet gaan rondlopen in Wallstreet zelf. Toch een raar sfeertje dat er hangt. En dan was het tijd om terug naar het hotel te gaan. Aan het mooie liedje kwam een einde. Om ons avontuur ook avontuurlijk af te sluiten, besloten we het openbaar vervoer te nemen, met al os hebben en houden. Een hele taak gezien de metro's niet echt voorzien zijn voor mensen met zoveel bagage. Na 2 metro's en een trein, kwamen we dan aan in onze luchthaven. Alles verliep vlot en Thomas heeft het volgehouden om binnen de douane te blijven. Eerst het vliegtuig naar Londen en dan de vlucht naar Brussel. Ons avontuur kwam aan zijn eind...